Werken in units
Wij werken in units waarin kinderen van verschillende leeftijden met elkaar spelen, werken, onderzoeken en leren. Zo kunnen we zorgen voor een doorgaande lijn in de ontwikkeling van de kinderen. Ze kunnen meedoen aan het volledige aanbod in de unit ongeacht hun leeftijd. Heb je meer tijd nodig of juist minder, doordat wij ons onderwijs anders organiseren is dat geen probleem. We vinden de gehele ontwikkeling van het kind belangrijk. Elke dag kunnen kinderen werken aan de basisvakken, thema's en aan hun creatieve ontwikkeling. Alle kinderen krijgen ruimte om keuzes te maken in de volgorde van de leerstof.
Hoe ziet een schooldag eruit?
De kinderen van unit 1/2 en unit 3/4 mogen vanaf 8.20 uur de school binnen lopen. De kinderen van unit 5/6 en unit 7/8 worden buiten opgewacht door de leerkracht en wordt de bel geluid om 8.25 uur om naar binnen te gaan.
Alle kinderen werken met een weektaak waarop ze plannen en bijhouden waar ze aan gewerkt hebben. Ze werken aan de basisvakken, thema's en creativiteit.
De kinderen eten samen met de leerkracht zowel in de ochtend als de middagpauze. Na deze eetmomenten gaan de kinderen 15 minuten buitenspelen.
We sluiten de dag af met een eindkring. We kijken dan terug op de dag en benoemen waar we blij van werden. Er is ook tijd voor een verhaal, een spelletje of samen muziek maken.
GO!
Kinderen leren op Brede School Antonius aan de hand van thema's. Elke 8 weken staat een thema centraal. Deze komen om het jaar terug en zorgen voor samenhang in de leerstof.
We werken thematisch met GO!
Bij GO! geloven we dat de kracht van leren begint met verwondering.
Verwondering prikkelt de nieuwsgierigheid, zet aan tot vragen stellen en stimuleert creatief denken.
De thema's bestaan uit de volgende onderwerpen:
- Vieren en Herdenken
- Wonen en Bouwen
- Uitvindingen en Ontdekkingen
- Aarde
- Wereld van Werk
- Leonardo & de Renaissance
- Het Heelal
- Wat is Leven?
Talenten
Een talent is iets waar je blij van wordt.
Alle kinderen hebben talenten. Op onze school gaan kinderen op zoek naar hun talenten, worden ze benoemd en zichtbaar gemaakt.
We gebruiken hiervoor de talenten van Luk DeWulf.
Een kind met het talent sporten noemen we een bewuste beweger.
Een kind met het talent tekenen noemen we een creatieve maker of een beeldorganisator.
Zo kun je ook het talent vertrouweling, zinzoeker of toekomstdenker hebben.
Op school krijg je de ruimte om die talenten in te zetten, verder te ontwikkelen en er nog meer te ontdekken. Dit doen we door met elkaar te reflecteren en in gesprek te gaan, maar ook door ruimte te geven aan verschillende manieren van leren, onderzoeken en verwerken.
Ouders hebben ook talenten, we nodigen hen van harte uit om die in te zetten op onze school. Dat kan door het kerstfeest te organiseren of door expertlessen te geven over hun beroep, hobby of iets waar ze veel van weten.